بنام خدا
در لحظه شکست، مطمئن باش خداوند دست تو را گرفته است و نمی گذارد زمین بخوری مگر آن که خودت دست او را رها کنی. هر شکستی باید مقدمه ای برای پیروزی باشد.
آموزش برنامه کرل( قسمت پنجم )
روش قرار دادن موضوع Blend شده بر روي مسير
ابتدا يك موضوع Blend شده ايجاد مي نماييم سپس يك مسير بسته و يا باز رسم كرده موضوع Blend شده را در حالت انتخاب قرار مي دهيم پس از فعال نمودن ابزار Blend از نوار مشخصات از مجموعه گزينه هاي Path Properties گزينه New Path را انتخاب مي نماييم بر روي مسير Click كرده در اين صورت موضوع Blend شده بر روي مسير قرار مي گيرد....
براي انجام تنظيمات بيشتر از مجموعه گزينه هاي Miscellaneous Blend Option استفاده مي نماييم به اين ترتيب كه با فعال نمودن گزينه:
Blend along full Path: موضوع Blend شده بر روي مسير پر خواهد شد.
Rotate All Objects: موضوع Blend شده با توجه به مسير مورد چرخش قرار مي گيرد.
Map Nodes: براي نمايش نقطة شروع موضوعات Blend شده استفاده مي شود.
Split: براي جدا كردن يك موضوع از بين موضوعات Blend شده به كار مي رود.
Fuse Start: براي تبديل ابتداي مسير منحني Blendشده به يك مسير مستقيم به كار مي رود.
Fuse End: براي تبديل انتهاي مسير Blend شده به يك مسير مستقيم به كار مي رود.
Copy blends Properties: با انتخاب اين گزينه مي توان مشخصات موضوع Blend شده را به موضوع ديگر نسبت داد.
به اين ترتيب كه ابتدا يك موضوع Blend شده ايجاد مي نماييم سپس دو موضوع ديگر رسم نموده هر دو موضوع را در حالت انتخاب قرار مي دهيم حال با فعال كردن ابزار Interactive Blend Tool از نوار مشخصات گزينه
Copy Blend properties را انتخاب كه در اين صورت مكان نما به پيكان (فلش) تبديل مي گردد بر روي موضوع اول (موضوع تركيبي) Click كرده مشخصات موضوع اول به موضوع دوم نسبت داده مي شود.
Clear Blend Tool: از اين گزينه جهت پاك (حذف) نمودن حالت تركيبي استفاده مي نماييم.
ابزار Interactive Contour Tool
توسط اين ابزار مي توان موضوعات متحد المركزي را ايجاد نمود اين موضوعات با توجه به شكل موضوع اصلي مي توانند به سمت داخل و يا خارج تكثير شوند. (مانند يك قاب)
در نوار مشخصات مربوط به اين ابزار گزينه هاي زير وجود دارند:
To Center: با انتخاب اين گزينه موضوعات تا مركز موضوع اصلي تكثير مي شوند و فقط مي توان فاصله آنها را تعيين نمود.
Inside: با انتخاب اين گزينه موضوعات به سمت داخل تكثير مي شوند كه مي توان تعداد و فاصله را تنظيم نمود.
Outside: با انتخاب اين گزينه موضوعات در بيرون موضوع اصلي تكثير مي شوند.
Contour steps: در اين قسمت مي توان با وارد نمودن مقدار عددي تعداد موضوعات (قابها) را مشخص نمود.
Contour offset: در اين قسمت مي توان با وارد نمودن مقدار عددي فاصله بين موضوعات (قابها) را مشخص نمود.
Linear Contour colors, Clockwise Contour colors, Counterclockwise Contour color:
از اين سه (3) گزينه جهت تغيير رنگهاي موضوعات تكثير شده استفاده مي نماييم.
Outline color: از اين گزينه جهت تعيين رنگ خطوط موضوع استفاده مي نماييم.
Fill Color: از اين گزينه جهت تعيين رنگ داخل موضوع استفاده مي نماييم.
End Fountain Fill Color: شرط فعال شدن اين گزينه اين است كه موضوع با استفاده از ابزار Interactive Fill Tool گزينه هاي Liner (خطي)، Radial (دايره اي)، Conical (زاويه اي)، Square (شعاعي) رنگ آميزي شده باشد.
عملكرد اين گزينه، در اين قسمت مي توان رنگ انتهايي داخل موضوع را تعيين نمود.
Object and Color Acceleration: در اين قسمت زماني كه قفل فعال باشد توسط گزينه هاي Object و Color مي توان همزمان موضوع و رنگ را به موضوع اول و يا آخر نزديك نمود. زمانيكه قفل غير فعال باشد اين دو گزينه به صورت مجزا قابل تنظيم خواهند بود.
ابزار Interactive Distortion Tool
از اين ابزار جهت ايجاد جلوه هاي در هم آميخته و يا نسبت دادن حالتهاي مختلف گرافيكي به موضوعات استفاده مي نماييم كه ممكن است به صورت تصادفي موضوعات جالب بدست آوريم (اين در هم آميختگي به سه روشِ كشيدن و جمع كردن، زيگ زاگ و چرخاندن انجام مي گيرد)
با انتخاب اين ابزار گزينه هاي در نوار مشخصات نمايان مي شوند كه عبارتند از:
(A) Push and Pull Distortion: از اين گزينه جهت كشيدن و جمع كردن گرة موضوعات استفاده مي شود.
Add New Distortion: با استفاده از اين گزينه مقادير را به صفر تبديل مي كنيم.
Push and pull Distortion Amplitude: در اين قسمت با وارد نمودن مقدار عددي دامنه در هم آميختگي مشخص مي گردد.
Center Distortion: با فعال نمودن اين گزينه در صورتيكه اعمال انجام شده در مركز موضوع انجام نشده باشد به مركز موضوع منتقل مي گردد.
(B ) Zipper Distortion: از اين گزينه جهت دندانه دندانه كردن لبه هاي موضوعات و يا زيگ زاگ نمودن موضوعات استفاده مي نماييم.
Random Distortion: با فعال كردن اين گزينه دندانه دندانه بودن لبه هاي موضوعات به صورت ناهموار نمايش داده خواهند شد.
Smooth Distortion: با فعال كردن اين گزينه دندانه دندانه بودن لبه هاي موضوعات به صورت نرم نمايش داده مي شوند.
Local Distortion: با فعال كردن اين گزينه دندانه دندانه بودن لبه هاي موضوعات به صورت كوتاه نمايش داده
مي شود.
(C)Distortion Twister: از اين گزينه جهت چرخاندن گره هاي موضوعات انتخابي استفاده مي نماييم.
Clockwise Rotation: با فعال نمودن اين گزينه چرخش موضوعات در جهت عقربه هاي ساعت خواهد بود.
Counter clockwise Rotation: با فعال نمودن اين گزينه چرخش موضوعات درخلاف جهت عقربه هاي ساعت خواهد بود.
Complete Rotations: در اين قسمت مقدار پيچش موضوعات مشخص مي گردد. كه توسط Mouse نيز امكان پذير است.
Additional Degrees: در اين قسمت مقدار پيچش با وارد كردن درجه (زاويه) مشخص مي گردد.
ابزار Interactive Envelope Tool
با استفاده از اين ابزار مي توان جلوه هاي مختلفي را همچون يك قالب بر روي موضوع ايجاد نمود.
جلوه Envelope را مي توان به 4 روشِ خط مستقيم Envelop Straight line Mode، كمان منفردEnvelope Single Arc Mode، كمان مضاعف Envelope Double Arc Mode و نامحدودEnvelope Un constrained Mode انجام داد.
ابزار Interactive Extrude Tool
از اين ابزار جهت ايجاد جلوهاي بيرون زدگي و سه بعدي متنها و موضوعات استفاده مي كنيم.
گزينه هايي كه در نوار مشخصات نمايان مي شوند عبارتند از:
Presets: توسط اين لسيت مي توان به نمونه هاي از قبل آماده سه بعدي موضوعات دسترسي پيدا كرد.
Extrusion Type: در اين قسمت مي توان نوع سه بعدي را مشخص كرد.
Depth: در اين قسمت با وارد كردن مقدار عددي عمق بعد مشخص مي گردد.
Bevels: در اين قسمت مي توان پخ خوردگي، عمق و زاويه را بر روي موضوع ايجاد و تنظيم نمود.
Lighting: در اين قسمت مي توان با استفاده از سه منبع نور موضوع را سايه روشن كرد. و شدت آن توسط نوار لغزنده Intensity قابل تنظيم است.
معرفي ابزار Interactive Drop shadow Tool
از اين ابزار جهت ايجاد جلوه هاي سايه بر روي موضوعات و متن استفاده مي نماييم. گزينه هايي كه در نوار مشخصات نمايان مي شوند عبارتند از:
Preset: توسط اين ليست مي توان جلوه هاي از قبل آماده اي را به موضوع يا متن انتخابي نسبت داد.
Drop Shadow Angle: توسط اين گزينه زاويه قرار گيري سايه مشخص مي گردد.
Drop shadow Opacity: توسط اين گزينه مي توان ميزان ماتي سايه را تنظيم نمود.
Drop Shadow Feathering: در اين قسمت ميزان محو شدگي لبه هاي سايه تنظيم مي شود.
Drop Shadow Feathering Direction: در اين قسمت جهت محو شدگي تنظيم مي شود.
Drop Shadow Feathering Edges: در اين قسمت جهت محو شدگي لبه ها تنظيم مي شود.
Drop Shadow Fade: در اين قسمت مقدار محو شدگي تنظيم مي شود.
Drop Shadow Stretch: اين گزينه مشخص كنندة مقدار كشيدگي ساية موضوع مي باشد.
Drop Shadow color: در اين قسمت رنگ سايه مشخص مي گردد.
ابزار Interactive Transparency Tool
با استفاده از اين ابزار مي توان در يك موضوع از يك رنگ به درصدهاي مختلفي از شفافيت رسيد. مانند نمايش شفافيت در طراحي شيشه يا ليوان.
گزينه هايي كه در نوار مشخصات فعال مي شوند عبارتند از:
Transparency type: تعيين نو شفافيت موضوع
Transparency operation: تعيين نوع نمايش مد رنگها
Transparency midpoint: تعيين مقدار شفافيت موضوع
Fountain Transparency Angle and Edge Pad: توسط اين گزينه مي توان مقدار كشيدگي بين شفافيت رنگ ها و زاويه شفافيت را تعيين كرد.
Transparency Target: در اين قسمت مي توان هدف شفافيت را تعيين كرد كه شفافيت فقط بر روي رنگ داخل موضوع (Fill) رنگ خطوط موضوع (Outline) و يا هر دو (All) تاثير بگذارد.
Freeze: با فعال كردن اين گزينه موضوع منجمد مي شود مانند يك تصوير Bitmap و ديگر قابل ويرايش نمي باشد.